Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Akrobacje z zaworem bezpieczeństwa

Treść

Jeszcze w tym roku mają wejść w życie zmiany w prawie, których celem jest zwiększenie bezpieczeństwa wykonywania lotów akrobacyjnych podczas pokazów lotniczych.

Projekt rozporządzenia autorstwa Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, który trafił do konsultacji społecznych, zakłada poprawę bezpieczeństwa przeprowadzania tego typu imprez, które stają się coraz popularniejsze.
W ostatnich dekadach na pokazach doszło do wielu katastrof lotniczych. Jedna z największych wydarzyła się w 1988 r. na terenie amerykańskiej bazy lotniczej w Ramstein w zachodnich Niemczech. W wyniku zderzenia się w powietrzu trzech samolotów włoskiej grupy Frecce Tricolori, które spadły na tłum widzów, śmierć poniosło 70 osób, w tym trzech pilotów. Katastrofa przyczyniła się do zaostrzenia przepisów związanych z organizacją pokazów lotniczych. Mimo to wypadków nie udało się uniknąć. W 2002 r. we Lwowie myśliwiec Su-27 podczas akrobacji zderzył się z ziemią. Zginęło 85 osób oglądających pokazy, a około 200 zostało rannych. Tragedie podczas pokazów lotniczych (na szczęście na dużo mniejszą skalę) nie ominęły również Polski. W 2007 r., podczas Air Show w Radomiu, w trakcie akrobacji powietrznych na oczach tłumów zderzyły się dwa samoloty ze słynnej grupy Aeroklubu Ziemi Lubuskiej "Żelazny". Zginęło dwóch doświadczonych pilotów. Dwa lata później, także w Radomiu, rozbił się odrzutowiec Su-27 i tylko dwóm białoruskim pilotom, którzy maszynę lecąca w stronę publiczności wyprowadzili poza teren zabudowań, można zawdzięczać, że nie było ofiar wśród widzów.
Ministerialny projekt rozporządzenia określa szczegółowe wymogi bezpieczeństwa w trakcie organizacji i prowadzenia pokazów lotniczych, w tym również odległości linii pokazu lotniczego od strefy dla publiczności. Różnicuje sytuacje, w jakich pokazy lotnicze mogą się odbywać, i dopasowuje do nich wymogi, które organizator pokazów lotniczych musi spełnić.
Jak powiedziała "Naszemu Dziennikowi" Katarzyna Krasnodębska, rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, tragedie, do jakich dochodziło w ostatnich latach, nie były wprawdzie bezpośrednio związane z organizacją pokazów lotniczych ani nie wynikały z winy organizatorów, ale nie oznacza to, że zmiany nie są potrzebne. Projekt rozporządzenia w sprawie wykonywania lotów próbnych i akrobacyjnych oraz organizowania pokazów lotniczych ma na celu dostosowanie istniejących przepisów do współczesnych wymogów.
Dotychczasowe przepisy, które w sposób dość ogólny regulują kwestie związane z organizacją pokazów lotniczych, pochodzą z 2003 r. i wymagają korekty. - Nasze rozporządzenie zastąpi wcześniejsze przepisy, precyzując wymogi organizowania pokazów lotniczych. Konieczność modyfikacji dotychczasowego prawa podyktowana jest zmianą ustawy z 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy Prawo lotnicze i niektórych innych ustaw, na mocy których zostaliśmy zobligowani do przygotowania aktów prawnych, co do których zachodzi taka konieczność bądź co do których zostały utworzone delegacje ustawowe. Zebraliśmy również doświadczenia z różnych krajów nie tylko europejskich, które chcemy przetransponować do naszego porządku prawnego - wyjaśnia Katarzyna Krasnodębska.
W nowym rozporządzeniu szczegółowo zostaną opisane zasady organizacji pokazów lotniczych. Dokument zakłada jeszcze bardziej rygorystyczne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Określa m.in. strefę lotów akrobacyjnych czy strefę pokazu lotniczego, które powinny być usytuowane z dala od zabudowy bądź nad terenem o najmniejszej zwartości zabudowy. Ponadto projekt dotyczy pokazów z okazji świąt państwowych i wojskowych oraz związanych z tym przelotów statków powietrznych nad miastami. Dokument trafił do konsultacji społecznych, dlatego o jego ostatecznym kształtcie będzie można mówić dopiero po zebraniu wszystkich uwag. Zależy to m.in. od stanowiska takich instytucji, jak: Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych, Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, Przedsiębiorstwo Państwowe "Porty Lotnicze". Swoje opinie wyrażą także poszczególne aerokluby. - Kolejnym etapem będą uzgodnienia międzyresortowe, które też istotnie mogą zmienić treść tego aktu - dodaje rzecznik ULC. Rozporządzenie, które precyzuje wymogi organizowania pokazów lotniczych, powinno wejść w życie jeszcze w tym roku.

Mariusz Kamieniecki

Nasz Dziennik Czwartek, 2 lutego 2012, Nr 27 (4262)

Autor: au