Daleka droga do Piekiełka
Treść
Senator Stanisław Kogut podczas konferencji prasowej poinformował o nowych faktach dotyczących planowanej budowy linii kolejowej Piekiełko - Podłęże.
Stanisław Kogut: - Ostatnio w tej sprawie odbyło się kilka spotkań m.in. w Limanowej i Zakopanem. Ustalony został harmonogram działań. W najbliższym czasie krakowski oddział Polskich Linii Kolejowych ma przesłać wójtom i burmistrzom trasy przebiegu budowy nowej linii. Chodzi o to, by w przygotowywanych planach zagospodarowania przestrzennego te tereny zostały zarezerwowane pod ten właśnie trakt.
Do 20 kwietnia Polskie Linie Kolejowe SA w Warszawie opracują specyfikację warunków zamówienia wraz z operatem geodezyjnym. Do końca następnego miesiąca Zarząd PKP ma podjąć uchwałę w sprawie przetargu na dokończenie tej dokumentacji. Do 31 grudnia 2008 r. powinny być złożone wnioski o fundusze z Unii Europejskiej. To wielkie przedsięwzięcie powinno być realizowane etapami. W maju ma się odbyć ponowne spotkanie, podczas którego ocenimy, co udało się załatwić.
Warto wiedzieć, że we wrześniu 2006 r. Stanisław Kogut złożył do premiera Jarosława Kaczyńskiego oświadczenie w sprawie ujęcia w narodowym planie rozwoju na lata 2007-13 budowy linii kolejowej Podłęże - Tymbark - Nowy Sącz (potrzeba 2 mld zł) oraz przedłużenie realizacji przebudowy odcinków trasy z Tymbarku do Chabówki i Zakopanego oraz z Nowego Sącza do Muszyny i Krynicy na lata 2014-20. W obszernym wystąpieniu senator zwracał uwagę m.in. na znaczne skrócenie drogi z Nowego Sącza do Krakowa (ze 167 km do 92) i czasu jazdy (do ok. godziny).
W imieniu prezesa Rady Ministrów odpowiedział minister transportu Jerzy Polaczek, który poinformował, że ta inwestycja znalazła się w "Strategii rozwoju infrastruktury kolejowej do roku 20013 i na dalsze lata". Co do możliwości jej realizacji, sprawa jest dosyć skomplikowana. Wymaga podjęcia decyzji dotyczących przebiegu linii, a także znalezienia źródeł finansowania.
(PG), "Dziennik Polski" 2007-03-15
Autor: ea