Drogi w przyszłość
Treść
Równo za rok, 20 grudnia ma być ukończony projekt (z pozwoleniem na budowę) północnej obwodnicy Nowego Sącza. Odciąży ona miasto w ciągu tranzytowej drogi krajowej z Wadowic przez Nowy Sącz i dalej do Gorlic, Jasła i Przemyśla. To inwestycja drogowa numer jeden w Sączu: przewidywany koszt realizacji to 120 mln zł.
Strategiczna obwodnica
- Obwodnica północna ma strategiczne znaczenie dla Sądecczyzny - mówi prezydent N. Sącza Antoni J. Wiktor. - Przed nami są: obwodnica południowa i zakończenie budowy obwodnicy wschodniej od ul. Witosa do skrzyżowania koło cmentarza na Gołąbkowicach.
Sądecczyzna, zagłębie zdrowia dla całego kraju, zdaje się być odcięta od świata z powodu stanu dróg. Przyjezdni pragnący dojechać samochodami do uzdrowisk napotykają, zwłaszcza zimą, na przeszkody trudne do pokonania. Biznesmeni sądecy narzekają, że stan dróg utrudnia im działalność gospodarczą, a zwłaszcza przekraczanie południowej granicy ze Słowacją: przejście w Mniszku nad Popradem jest niedostępne dla ciężkiego transportu. Podobnie jest w Muszynce i Koniecznej.
Starostwo nowosądeckie w schedzie po b. województwie przejęło ponad 520 km dróg i 174 mosty.
Powodzie z minionych lat i osuwiska zrobiły swoje. Tytanicznych wysiłków, a przede wszystkim pieniędzy wymagają nie tylko remonty, ale przede wszystkim budowa połączeń drogowych Sądecczyzny z autostradą A4 i autostradami i drogami szybkiego ruchu na Słowacji.
- W latach 1999-2004 na infrastrukturę drogową powiat wydał blisko 28 mln zł - mówi dyr. Powiatowego Zarządu Dróg Adam Czerwiński. - Z UE uzyskaliśmy około 3,2 mln zł, a z rezerw ministra infrastruktury ponad 4,2 mln złotych.
Powiat, podobnie jak miasto, poszatkowany jest drogami czterech kategorii: krajowe, wojewódzkie, powiatowe i gminne.
Krajowa i międzynarodowa
- W ramach współpracy z marszałkiem Małopolski i Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad realizujemy program budowy obwodnic Nowego i Starego Sącza - mówi Wiesław Basta, przewodniczący Rady Powiatu Nowosądeckiego. - Ponadto modernizację drogi krajowej Brzesko-Nowy Sącz-Krynica Zdrój z dojazdem do przejścia granicznego w Muszynce. Ten trakt od Krzyżówki ma mieć charakter drogi krajowej i międzynarodowej.
Zasadnicze znaczenie ma modernizacja i przebudowa drogi krajowej od Nowego Sącza do Piwnicznej Zdroju i przez Mniszek nad Popradem na Słowację. Te przedsięwzięcia są realizowane wspólnie przez powiaty grodzki i ziemski. A za budowę mostu na Popradzie mają się wziąć rządy Polski i Słowacji.
Jerzy Wideł
"Gazeta Krakowska" 2004-12-10
Autor: kl