Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Dzieci wiatru

Treść

W Szkole Podstawowej nr 9 w Nowym Sączu odbył się wczoraj piąty z rzędu przegląd dorobku artystycznego dzieci romskich, uczących się w dwóch szkołach: gospodarzy imprezy i w Szkole Podstawowej nr 3. Przegląd nie miał charakteru punktowanego konkursu, a jedynie był podsumowaniem rocznej pracy z cygańskimi dziećmi na kółkach zainteresowań.

Szkoła Podstawowa nr 9 w dzielnicy Dąbrówka od lat bierze udział w rządowym programie romskim.

- Do naszej szkoły chodzą dzieci romskie z osiedla Zawiszy Czarnego - wyjaśniała nam wczoraj dyrektorka Zofia Basiaga. - Od początku braliśmy czynny udział w pilotażowym programie rządowym, który między innymi wprowadzał do procesu dydaktycznego romskich asystentów naszych nauczycieli. Ten model wspomagania edukacji małych Romów przez ich własnych pedagogów sprawdza się do dziś. Oprócz części edukacyjnej, realizujemy też część artystyczną rządowego programu romskiego i ten przegląd temu służy.

W dziewiątce uczy się w sumie 36 dzieci romskich. W tym po 12 w dwóch klasach łączonych i 9 w zerówce. Uczą ich Urszula Serkowska, Agnieszka Czernecka i Agnieszka Wąchała, a pomaga im asystent romski Artur Szczerba. Dodatkowe zajęcia plastyczne prowadzi Krystyna Nowobilska, a muzyczne Joanna Czop i Marcin Królikiewicz. "Trójka" uczy 30 małych Romów, siedmioro uczęszcza do zerówki. Nauczycielem prowadzącym jest Joanna Kotlicka, zespół muzyczny prowadzą Ewa Bogdańska, Dorota Orlewska i Łukasz Dąga. Grupę plastyczną ma pod opieką Barbara Graj.

W przeglądzie "dziewiątkę" reprezentował istniejący od kilku lat zespół romski "Dzieci wiatru". Wśród gości byli przedstawiciele organizacji romskich z regionu oraz władze miejskie i oświatowe. (WCH)

"Dziennik Polski" 2005-12-16

Autor: ab