Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Halny opanuje stolicę

Treść

Gotowe są już konstrukcje składów tworzących Szybką Kolej Miejską w Warszawie

NOWY SĄCZ. Wiceprezydent Warszawy Sławomir Skrzypek oglądał we wtorek wieczorem budowane w nowosądeckich ZNTK konstrukcje sześciu składów, które będą stanowiły trzon powstającej w stolicy Szybkiej Kolei Miejskiej. Zakłady od kwietnia realizują zamówienia o wartości blisko 50 mln zł. Nowoczesne wagony Elektrycznego Zespołu Trakcyjnego o nazwie "Halny" mają trafić do Warszawy już we wrześniu.

ZNTK modernizują tabor wydzierżawiony przez Szybką Kolej Miejską od PKP. Żeby sprostać zamówieniu, zatrudniły dodatkowych 80 osób, które pracują na dwie zmiany. Krótko przed upływem terminu realizacji kontraktu uruchomiona zostanie jeszcze trzecia zmiana. Te nakłady mają się zakładom opłacić, a są niezbędne, bo zlecenie wymaga zachowania najwyższej jakości. Przekonywał o tym we wtorek Ireneusz Łuczak reprezentujący krakowską firmę Energocontrol, która zaprojektowała nowoczesne składy dla SKM. Specjalizuje się ona m. in. w projektowaniu pojazdów szynowych, tramwajów i cystern.

- Projekt zakłada zastosowanie materiałów wytrzymałych na pęknięcia, co zwiększy znacznie bezpieczeństwo pasażerów w przypadku zderzenia lub wykolejenia składu - wyjaśniał Ireneusz Łuczak.

Dodajmy, że każdy z sześciu produkowanych w Nowym Sączu składów będzie klimatyzowany i monitorowany z kabiny maszynisty. Wszystkie stanowią jednolitą całość, co oznacza, że nie są dzielone na przedziały. Zamontowane tam zostaną wandaloodporne siedzenia oraz specjalne klejone szyby, których nie sposób rozbić. W wagonach umieszczone będą windy umożliwiające wjazd niepełnosprawnemu na wózku, a także specjalne boksy dla rowerów. W każdym ze składów mają się znajdować 192 miejsca siedzące i 250 stojących, a tabor o masie maksymalnej 165 ton będzie osiągał prędkość 110 km na godz.

- Wiemy już, że kupnem podobnych składów zainteresowany jest marszałek Śląska - mówi prezes zarządu ZNTK Zbigniew Konieczek. - Chce on zbudować szybką kolej między Gliwicami, Katowicami i Dąbrową Górniczą. Widać, że w szybkiej kolei upatruje on szansę na usprawnienie transportu pomiędzy dużymi aglomeracjami.

Po przejściu specjalistycznych badań w Centrum Naukowo-Technicznym Kolejnictwa w Warszawie, składy trafią do stolicy. Jazda próbna odbędzie się we wrześniu na pierwszej trasie Szybkiej Kolei Miejskiej między Dworcem Zachodnim i Falenicą. Przewiduje się, że regularne kursy SKM rozpocznie przed Świętami Bożego Narodzenia. (SZEL)

"Dziennik Polski" 2005-06-23

Autor: ab