Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Halny zdobywa stolicę

Treść

Nowosądecka spółka Newag (dawne ZNTK) sprzedała pierwszy z sześciu składów budowanych dla warszawskiej Szybkiej Kolei Miejskiej. Dziś w samo południe na Dworzec Centralny wjedzie nowoczesny pociąg, któremu nadano nazwę "Halny".

Zatrzyma się on na jednym z peronów dokładnie o godz. 12.02, a witać go będą m. in. prezydent Warszawy Lech Kaczyński, władze PKP, właściciel spółki Newag Zbigniew Jakubas oraz prezes zarządu Newagu Zbigniew Konieczek.

Cena składu, który za kilka dni rozpocznie regularne kursy na trasie pomiędzy Dworcem Zachodnim i Falenicą stanowi tajemnicę. Wiadomo jedynie, że wartość kontraktu realizowanego przez Newag wynosi 50 mln zł. Zobowiązuje on firmę do wyprodukowania do końca stycznia jeszcze pięciu identycznych składów. Żeby wywiązać się ze zobowiązań sądecka spółka zatrudniła dodatkowych 80 pracowników.

- Zdążymy na czas - zapewniał wczoraj "Dziennik" Zbigniew Konieczek.

Przypomnijmy, że składy są klimatyzowane i monitorowane z kabiny maszynisty, a pociąg jest przystosowany do przewożenia osób niepełnosprawnych. W każdym ze składów może podróżować łącznie ponad 440 osób (192 miejsca siedzące i 250 stojących). Newag zmodernizował tabor wydzierżawiony przez warszawską Szybką Kolej Miejską od PKP. Latem "Halny" był testowany przez specjalistów z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa, którzy sprawdzali jego parametry m. in. na centralnej magistrali kolejowej. Podczas prób pociąg przewoził worki z piaskiem, które miały imitować ciężar przeciętnych pasażerów. Maszynistów, którzy będą obsługiwać nowoczesny tabor przeszkolono w Nowym Sączu.

(SZEL)

"Dziennik Polski" 2005-09-23

Autor: ab