Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Pociąg do pieniędzy

Treść

NOWY SĄCZ. Można skorzystać z pomocy

Rysuje się szansa pozyskania funduszy Europejskiego Obszaru Gospodarczego na uruchomienie turystycznej trasy Kolei Retro-Chabówka-Nowy Sącz "Małopolski pociąg do przyjemności". Partnerzy projektu, którego pomysłodawcą jest Ogólnopolskie Forum Rozwoju Kolejowych Szlaków Turystycznych w Chabówce mogą ubiegać się o dofinansowanie przedsięwzięcia powyżej 85 proc.

O możliwościach pozyskania pieniędzy na m.in. modernizację linii retro i remont dworców kolejowych rozmawiano w sobotę w Starostwie Powiatowym w Nowym Sączu. W spotkaniu brali udział przedstawiciele kolei, Federacji Związków Zawodowych Pracowników PKP oraz samorządów, chcących się włączyć w realizację projektu połączenia linią pociągu retro skansenu w Chabówce z Nowym Sączem i noszącą wszelkie cechy zabytku starą lokomotywownią. Projekt wspiera Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej, która opracowuje strategię rozwoju turystyki w gminach, znajdujących się na tej trasie. Etapy prac nad nią przedstawił prodziekan dr. Marek Łabaj. Zainteresowane gminy powinny, w ramach realizowanych mniejszych projektów zadbać o rozwój i promocję własnych produktów turystycznych, które można doskonale połączyć z funkcjonowaniem linii retro. Tylko w takim ujęciu projekt ma szansę powodzenia.

Przed zainteresowanymi otworzyła się możliwość pozyskania funduszy na ochronę dziedzictwa europejskiego, w tym transport i odnowę miast z Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Funduszu Norweskiego.

- Są to środki, które czekają na wykorzystanie - mówił Piotr Pawelec, doradca unijny. - Można pozyskać naprawdę duże pieniądze. Zachęcam więc do składania wniosków m.in. na renowację, modernizację i adaptację na cele kulturalne historycznych obiektów i zespołów zabytkowych wraz z otoczeniem. Jednym z celów Ochrony Kulturowego Dziedzictwa Narodowego jest zachowanie, wykreowanie i promocja narodowych produktów turystyki.

Na ochronę dziedzictwa Polska otrzymała 70 mln euro. Wniosek, który będzie rozpatrywany w Brukseli może być złożony na program, obejmujący kilka projektów. Samorządy mogą liczyć na dofinansowanie w wysokości 85 proc, a organizacje pozarządowe-90 proc. Dzięki zrealizowanemu wspólnemu przedsięwzięciu, spółki PKP będą dysponować odnowioną linią i wyjątkowym taborem, będącym częścią historii rozwoju kolejnictwa. Gminy i powiaty, przez które przebiega trasa zyskałyby szansę stworzenia i wypromowania czegoś unikatowego. Pozwoliłoby to na ożywienie ruchu turystycznego, utrzymanie zagrożonych miejsc pracy, stworzenie nowych. Koszt projektu nie może być mniejszy niż 1 mln euro, natomiast wnioskowane dofinansowanie musi wynieść przynajmniej 250 tys. euro.

Wśród uczestników spotkania rozgorzała dyskusja, kto ma modernizować starą linie kolejową i znajdujące się tam dworce. Niektóre samorządy, jak chociażby rabczański chcą przejąć dworcowe budynki w niektórych miejscowościach. Gminny Ośrodek Kultury w Dobrej zamierza utworzyć Galerię Sztuki Ludowej w budynku stacji PKP.

- Kolej marnieje. Gdyby przekazano 15 lat temu samorządom, albo powiatom ten majątek z klauzula, że nie można zmienić jego przeznaczenia - może coś by z tego było - mówił Tadeusz Patalita, wójt gminy Mszana Dolna. - Uważam też, że realizacja tego projektu jest zadaniem ponadregionalnym i powinien się w niego zaangażować Urząd Marszałkowski

Przedstawiciel kolei ripostował, że PKP nie jest właścicielem wszystkim gruntów, na których znajdują się linie i obiekty kolejowe. Edward Paszek, członek Zarządu Powiatu w Nowym Sączu, apelował, aby zachować linię retro dla potomnych i pogodzić przewozy towarowe z turystyką. Zachęcał gminy do jak najszybszego opracowywania projektów, promujących rodzimy produkt turystyczny.

- Kolej i samorządy musza być przekonane co do słuszności tego przedsięwzięcia - argumentował. - Dlatego też trzeba zorganizować kolejne spotkanie z udziałem wójtów.

Dojdzie do niego w przyszłym tygodniu najprawdopodobniej w Mszanie Dolnej. Wezmą w nich gospodarze gmin, przedstawiciele Urzędu Marszałkowskiego oraz spółek PKP, którzy mają przedstawić koszty modernizacji linii i remontów dworców. (MIGA)

"Dziennik Polski" 2005-08-08

Autor: ab