Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Polsko-niemiecka wymiana młodzieży

Treść

W dniach 3-12 czerwca 2005 roku odbyła się kolejna wymiana młodzieży pomiędzy Polską a Niemcami z Liceum Ogólnokształcącego w Muszynie (Polska) i Ersnt-Barlock Gymnasium w Unnie (Niemcy). Opiekunami polskiej grupy byli Katarzyna Cena i Andrzej Gancarz, niemieckiej Helen Menzies-Ekuchen oraz Antonina Huewe.
Czerwcowa wymiana odbyła się w niemieckim mieście Unna położonym w Zagłębiu Ruhry (w północno-zachodniej części Niemiec).
Po 16 godzinach podróży autobusem dotarliśmy do celu. Po powitaniu z grupą niemiecką każdy z nas udał się do goszczącej go rodziny. Po kilku godzinach odpoczynku, wieczorem zostaliśmy zaproszeni przez naszych kolegów z Niemiec do młodzieżowego klubu w Unnie, w którym mogliśmy lepiej się poznać.
Drugim dniem naszego pobytu był dzień w rodzinach, który spędziliśmy w miłej rodzinnej atmosferze. Po obiedzie wszyscy spotkaliśmy się w miejscowej kręgielni. Podczas gry omówiliśmy plan na kolejny dzień.
W poniedziałek zebraliśmy się na stacji kolejowej, aby udać się do miasta Düsseldorf. Pierwszym punktem naszej wycieczki było zwiedzanie budynku radia i telewizji WDR. Następnie udaliśmy się na wieżę telewizyjną (Fersenturn) z której z najwyższego piętra podziwialiśmy piękną panoramę miasta. Kolejnym etapem zwiedzania był Landtag Nadrenii-Westfalii gdzie zostaliśmy przyjęci przez Konsula RP pana Jerzego Rosałę oraz ministra Europejskiego pana Wolframa Kuschke. Po rozmowie na temat współpracy pomiędzy naszymi państwami i o przyszłości młodzieży w zjednoczonej Europie zwiedziliśmy również budynek Landtagu. Zostaliśmy również zaproszeni na obiad do jedynej w Niemczech stołówki, w której nie ma podziału na część dla parlamentarzystów i część dla zwiedzających. Po wizycie w Landtagu zwiedziliśmy miasto.
W kolejnym dniu wraz z naszymi kolegami z Niemiec udaliśmy się do ich szkoły, aby uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych. Podczas pobytu w szkole mieliśmy możliwość obejrzenia filmu o Annie Frank, co było przygotowaniem do wizyty w Amsterdamie i zwiedzania Muzeum Domu Anny Frank.
W piątym dniu w godzinach porannych wyruszyliśmy na wycieczkę do Amsterdamu. Po przyjeździe udaliśmy się do Muzeum Domu Anny Frank gdzie mogliśmy poznać historię młodej niemieckiej Żydówki ukrywającej się w okresie okupacji w miejscowej fabryce. Zwiedzanie miasta rozpoczęliśmy od rejsu statkiem pasażerskim po amsterdamskich kanałach. Późnym wieczorem wróciliśmy do Unny gdzie czekali już na nas rodzice naszych niemieckich kolegów.
Następnego dnia ponownie mieliśmy okazję uczestniczyć w lekcjach. Po południu wraz z opiekunami naszych grup udaliśmy się na zwiedzanie Unny po której oprowadzał nas lokalny przewodnik Pan Patzkowski. Zwiedzaliśmy muzeum regionalne gdzie poznaliśmy historię miasta. Największą atrakcją było zwiedzanie kilkusetletniego, nieczynnego już browaru ewangelicznego kościoła p.w. Św. Mikołaja oraz wyjście na jego najwyższą wieżę, z której podziwialiśmy panoramę miasta i okolic Unny. Przeszliśmy najstarszymi uliczkami miasta przy których znajdują się zabytkowe budynku. Zostaliśmy również zaproszeni do włoskiej pizzerni mieszczącej się w budynku Ratusza gdzie zjedliśmy wspólnie obiad.
W piątek udaliśmy się do Kolonii, w której zwiedziliśmy Katedrę i miasto.
Ostatni dzień pobytu w Niemczech spędziliśmy z rodzinami. Spakowaliśmy nasze bagaże, a następnie zostaliśmy odprowadzeni na dworzec, gdzie czekał na nas autobus do Polski. Pożegnaliśmy i podziękowaliśmy naszym gospodarzom i wyruszyliśmy w drogę powrotną.
Spotkanie, w którym uczestniczyliśmy było dla nas szansą na poznanie ciekawych ludzi, poznanie nowych miejsc, przełamanie barier kulturowych i językowych.