Pos. M. Morawiecki: Rządowa wizja kolei CPK pomija mniejsze miasta i regiony

Treść
Były premier Mateusz Morawiecki alarmuje, że rządowa wizja kolei CPK skoncentrowana jest głównie na dużych metropoliach, pomijając mniejsze miasta i regiony.
Obecny rząd forsuje wariant budowy linii kolejowych w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, który zakłada prędkość 350 km/h.
Mateusz Morawiecki zaznaczył, że wyższe prędkości oznaczają nie tylko droższe inwestycje w infrastrukturę, ale również większe koszty eksploatacyjne – w tym zakupu taboru i zużycia energii.
Mikołaj Wild, były prezes spółki CPK, wskazał, że wyższe prędkości zmniejszają też możliwość udziału polskich producentów taboru kolejowego w realizacji inwestycji. To ogranicza szanse krajowych firm na udział w rozwoju kolei dużych prędkości – dodał.
– Taka infrastruktura – nowe trasy kolejowe – będą kosztować drożej i to nie tylko chodzi o budowę, ale także o utrzymanie. To wyższe koszty energii, a więc wyższe koszty biletów dla pasażerów. To ominięcie średnich miast, czyli zastąpienie programu CPK – którego zadaniem było włączenie jak największej liczby obywateli polskich w obsługę kolejową – ekskluzywnym produktem dla mieszkańców kilku największych miast w Polsce. To pozbawienie polskich producentów taboru kolejowego, polskich producentów pociągu, pozbawienie szansy na udział w olbrzymim skoku technologicznym, jakim jest wprowadzenie kolei dużych prędkości do Polski – mówił Mikołaj Wild.
Były prezes spółki CPK zaznaczył, że linie przystosowane do prędkości 250 km/h – jak zakładały to pierwotne założenia – byłyby bardziej efektywne kosztowo i realizacyjnie. Dodał, że taki wariant umożliwiałby udział polskich firm w budowie, co wspierałoby krajową gospodarkę.
RIRM
źródło: radiomaryja.pl, 2 października 2025
Autor: dj