Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Rodzaje napędów hybrydowych

Treść

Auta z napędem hybrydowym stają się coraz popularniejsze. Większość koncernów samochodowych oferuje już modele, w których silnik spalinowy współdziała z napędem elektrycznym. Jednak nie wszystkie technologie są identyczne. Na czym polegają różnice?

Budowa napędów hybrydowych w samochodach różni się od siebie, gdyż producenci wykorzystują nieco inne technologie montażu oraz układu takich jednostek napędowych. Czym różnią się poszczególne modele i jakie rozwiązanie jest najlepsze? Sprawdzamy dla was samochody hybrydowe.

Hybrydy coraz popularniejsze

Samochodów z napędem hybrydowym na polskich drogach przybywa, dlatego warto nieco bardziej zgłębić zasady ich funkcjonowania. Dane opracowane przez KPMG oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego wskazują, że średni roczny wzrost popularności aut hybrydowych w Polsce to około 30%, co oznacza, że powoli tego typu pojazdy będą wypierać z rynku nieekologiczne silniki diesla. W czerwcu 2018 r. udział samochodów z silnikiem wysokoprężnym wyniósł w Polsce jedynie 41,6%. Eksperci rynku motoryzacyjnego przewidują kolejne wzrosty jeśli chodzi o auta hybrydowe. Polacy wciąż jednak pozostają sceptyczni w stosunku do aut w pełni elektrycznych, głównie ze względu na niesatysfakcjonujące zasięgi oraz braki infrastrukturalne w postaci niedostatecznej liczby stacji szybkiego ładowania.

Hybryda szeregowa czy równoległa?

Na rynku aut z napędem hybrydowym wyróżnić można samochody skonstruowane w układach szeregowych, równoległych lub mieszanych. Pojazdy z napędem szeregowym spotykane są zdecydowanie rzadziej, głównie w samochodach elektrycznych z funkcją rozszerzenia zasięgu w postaci uruchomienia silnika spalinowego (EREV – Extended Range Electric Vehicle). Układ szeregowy możemy spotkać m.in. w BMW, Chevrolecie oraz Oplu - wyjaśnia ekspert z portalu https://moto.wp.pl/samochod-hybrydowy-typu-plug-in-spelnione-marzenie-6457647457703553a. Silnik benzynowy w przypadku układu szeregowego odpowiada przede wszystkim za uruchomienie generatora, który z kolei przekazuje energię elektryczną do silników elektrycznych, napędzających koła samochodu.

Zdecydowanie bardziej popularny jest układ równoległy, jaki spotkamy w wielu modelach tradycyjnych hybryd. Różnica w działaniu w porównaniu do hybryd szeregowych jest dość duża. Przede wszystkim to silnik benzynowy pozostaje główną jednostką napędową, a elektryczny motor pełni funkcję wspomagającą. Akumulator może być doładowywany podczas pracy silnika spalinowego lub hamowania, kiedy silnik elektryczny pracuje jako generator.

Autor: Silesian

Tagi: Rodzaje napędów hybrydowych