Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Samochód nowy czy używany: który będzie lepszą inwestycją?

Treść

Poszukując samochodu, możemy stanąć przed wyborem: nowy czy używany. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy dysponujemy kwotą, za którą możemy stać się właścicielami zarówno pojazdu z salonu, jak i z drugiej ręki. Alternatywa nie jest taka prosta, trzeba bowiem brać pod uwagę również inne czynniki niż tylko cena auta.

Decydującym czynnikiem przy zakupie samochodu jest oczywiście kwota, jaką mamy do wydania. Niestety, ceny aut - zarówno nowych, jak i używanych - bardzo szybko rosną. Jeśli chodzi o nowy samochód, to cenniki najtańszych aut miejskich (segmenty A i B) startują od kwot pomiędzy 50 a 70 tys. zł. Na samochód kompaktowy (klasa C) przygotować musimy nieraz około 100 tys. zł lub więcej, jeśli natomiast myślimy o crossoverze lub SUV-ie, trzeba liczyć się z wydatkiem sięgającym lub przekraczającym 200 tys. zł. Jeszcze droższe są pojazdy ekologiczne: hybrydowe oraz elektryczne. Jeżeli jesteśmy zainteresowani autem marki premium, kilkaset tysięcy złotych to minimum, jakie musimy mieć do dyspozycji. Ceny nowych samochodów są więc nierzadko zaporowe i zmuszają do poszukiwań swoich czterech kółek na rynku wtórnym. Jeśli chcemy lub musimy kupić auto używane, koniecznie sprawdźmy jego historię, korzystając z dekodera VIN na stronie: https://www.carvertical.com/pl.

Przypuśćmy jednak, że nasze zasoby materialne pozwalają nam na zakup zarówno nowego, jak i używanego samochodu. To, w którą opcję zainwestować, zależy też od innych czynników, takich jak koszta eksploatacji. Przyjrzymy się, jak to wygląda.

Koszta wstępne

Nowe samochody drożeją praktycznie z miesiąca na miesiąc, a kryzys półprzewodnikowy sprawia, że na realizację zamówienia trzeba czekać bardzo długo. Z drugiej strony, nabywając auto z salonu, zyskujemy wiele benefitów związanych z kosztami eksploatacji. Pamiętajmy, że wyłożenie pieniędzy przy transakcji to dopiero początek wydatków na samochód.

Te mogą okazać się znacznie korzystniejsze w przypadku auta nowego. Poszczególne marki oferują liczne formy sprzedaży i płatności, np. raty, które są tym wyżej oprocentowane, im pojazd starszy. Niekoniecznie trzeba też kupować samochód albo brać go w leasing; coraz popularniejszy staje się wynajem długoterminowy, auto na abonament. Taka opcja niekoniecznie zrujnuje nasz portfel.

Każdy zakupiony samochód trzeba ubezpieczyć. Poszczególne towarzystwa ubezpieczeniowe oferują zróżnicowane polisy w mniej lub bardziej atrakcyjnych cenach, ale stosunek kosztów ubezpieczenia do ceny samochodu zawsze jest bardziej korzystny w przypadku nowego pojazdu.

Kupując samochód używany, zawsze trzeba przeprowadzić przegląd i wymienić lub naprawić wyeksploatowane bądź wadliwe podzespoły. Wiąże się to z wydatkami, które niekiedy mogą przerosnąć cenę samego pojazdu. Poza tym, wiek i przebieg w naturalny sposób sprawiają, że samochód używany najprawdopodobniej szybciej zepsuje się niż nowy. Ten z kolei jest na gwarancji i w okresie jej trwania serwis powinien wyeliminować ewentualne wady. Niektóre marki oferują też pakiety darmowych przeglądów, co obniża koszta eksploatacji nowego samochodu.

Zużycie paliwa

Sama jazda też kosztuje, żaden bowiem samochód nie jest napędzany powietrzem. Trzeba liczyć się z wydatkami na paliwo. Jego zużycie zależy od naszego stylu jazdy, pokonywanych dystansów, tego, po jakich drogach się poruszamy, ale też od konkretnej jednostki napędowej. Generalnie, nowsze generacje silników są mniej paliwożerne niż starsze, ze względu na postęp technologiczny i elektryfikację.

Z kolei, jeżeli zainteresowani jesteśmy samochodem elektrycznym, to na rynku wtórnym jest ich jeszcze stosunkowo niewiele.

Amortyzacja

Każdy przedmiot się zużywa. Samochodów też to dotyczy. Auto używane, nawet prawidłowo serwisowane, ze względu na przebieg i wiek nigdy nie będzie tak sprawne jak nowe. Konieczność napraw i wymiany poszczególnych elementów pojawią się szybciej niż w przypadku samochodu nowego. Serwisowanie starszych modeli może się okazać - paradoksalnie - droższe niż w przypadku pojazdów nowych czy ogólnie będących jeszcze w produkcji. Nierzadko należy dorabiać części na specjalne zamówienie, gdyż nie są one już seryjnie produkowane.

Dużo więc zależy od tego, z myślą o jakiej perspektywie czasowej kupujemy samochód. Jeżeli chcemy nim pojeździć przez kilka lub kilkanaście lat, wydatki związane z amortyzacją prawdopodobnie będą niższe w przypadku pojazdu nowego.

Pamiętajmy, że sam zakup to nie wszystko. Zawsze należy przeliczyć koszta użytkowania auta, bo to one mogą rozstrzygnąć, czy lepiej jest kupić nowe, czy używane.

Udanych zakupów!

Autor: Silesian