Przejdź do treści
Przejdź do stopki

Wielkie asfaltowanie

Treść

Rekordowe inwestycje drogowe finansowane przez UE

Kilkadziesiąt kilometrów nawierzchni powstaje w powiatach nowosądeckim, gorlickim i limanowskim dzięki dofinansowaniu Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Prawdziwy boom inwestycyjny ma miejsce w powiecie limanowskim.

- Tegoroczne inwestycje to rekord wszechczasów - uważa Tomasz Dul, dyrektor Powiatowego Zarządu Drogowego. - Mamy już podpisane umowy na wykonanie 30 kilometrów dróg za kwotę 9,6 mln zł.

Obecnie powiat limanowski realizuje projekt "Przebudowa dróg powiatowych nr 25225, 25212, 25228, 25231". Uzyskał on w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Projekt dotyczy przebudowy nawierzchni asfaltowej 13 odcinków leżących w obrębie czterech dróg powiatowych: Limanowa - Kamienica, Tymbark - Grabie, Mszana Górna - Podłopień i Mszana Dolna - Hucisko. Łączna długość modernizowanych odcinków wynosi 42,8 km. Natomiast rzeczywista długość tych ciągów dróg to ponad 70 kilometrów. Zakres robót obejmuje przebudowę nawierzchni asfaltowej, uzupełnienie poboczy kruszywem, czyszczenie rowów oraz urządzeń odwadniających.

Gotowa jest już droga z Limanowej do Kamienicy. Trwają prace na odcinku Tymbark - Zawadka i od Zawadki przez Jodłownik - Krasne Lasocice. Pierwszy etap inwestycji obejmuje drogę od Limanowej do granicy z powiatem bocheńskim.

- Modernizacja ciągu dróg powiatowych na taką skalę to rewolucyjna dla powiatu inwestycja- uważa Stanisław Gorczowski, dyrektor Wydziału Rozwoju Gospodarczego i Infrastruktury powiatu limanowskiego. - Mieliśmy duże szczęście, podjęliśmy ryzyko aplikując wniosek do priorytetu 1.1 obejmującego drogi o znaczeniu ponadlokalnym. Przyjęto nasze uzasadnienie, że drogi te łączą tereny turystyczne z aglomeracją krakowską.

Oprócz środków Unii Europejskiej powiat wydaje na remonty środki z własnego budżetu. W tym roku przeznacza na ten cel 3,7 mln zł.

Za unijną dotację pozyskaną w ramach ZPORR przebudowywana jest również 2,5 km droga Ropa - Wysowa w powiecie gorlickim od skrzyżowania z drogą krajową 28, do mostu na rzece Ropie. Przebudowa polega na wzmocnieniu nawierzchni, budowie chodników i kanalizacji deszczowej. Inwestycję podzielono na dwa etapy. Pierwszy - droga Ropa - Wysowa, będzie wykonany w tym roku. Drugi - nawierzchnia i chodnik w Uściu Gorlickim zaplanowano na 2006 rok.

- Inwestycje możliwe są głównie dzięki pozyskanym przez nas środkom z funduszy UE - mówi Jan Filipiak, dyrektor Powiatowego Zarządu Drogowego w Gorlicach. Mówimy o kwocie 5 mln zł, do której należy dołożyć 25 procent naszego wkładu.

Z własnych środków powiat gorlicki może pozwolić sobie na cząstkowe remonty nawierzchni dróg uszkodzonych przez powódź jeszcze w 2001 roku. W tym roku remontami objęto m. in. odcinek drogi ze Strzeszyna do wsi Bugaj (1,3 km) i 400 metrów na trasie Sękowa - Dominikowice. Na remonty powiat przeznaczył ok. 400 tys. zł.

W powiecie nowosądeckim w ramach dotacji ZPORR budowana jest droga powiatowa Tęgoborze - Chomranice. Inwestycja warta jest 1,9 mln zł. Dotacja UE wynosi 1,420 mln zł. Droga ta wymaga całkowitej przebudowy. Pierwszy etap, to przebudowa kilometra drogi w Tęgoborzy z chodnikami i wymianą gruntu do 2 metrów głębokości. W tym roku powiat wykorzysta także 3,6 mln zł, na usuwanie szkód osuwiskowych.

Także jeszcze w tym roku rozpocznie się budowa drogi na trasie Chełmiec - Gołkowice i Gołkowice - Limanowa. Inwestycja warta jest 2,3 mln zł, z czego 1,1 mln zł przekazuje na ten cel rząd. Pozostałą kwotę zapewnią powiat nowosądecki i gmina Chełmiec.

Za ponad 150 tys. Powiatowy Zarząd Dróg odbudował zniszczoną powodzią drogę na trasie Brzezna - Litacz.

- Ponad pół miliona złotych kosztowały remonty nawierzchni dróg uszkodzonych zimą - wylicza Adam Czerwiński, dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg w powiecie nowosądeckim. - Prace powoli dobiegają końca. Przedłużyły się, ponieważ zniszczeń było trzy razy więcej, niż w poprzednich latach. Stale też nasze ekipy pracują przy naprawie drewnianych mostów, których mamy na terenie powiatu 34 i przy udrażnianiu przepustów oraz łataniu drobniejszych dziur.

Miasto Nowy Sącz nie buduje dróg za środki UE. W tym roku najpoważniejszą inwestycją w stu procentach finansowaną z budżetu miasta jest przebudowa ulicy Łukasińskiego. Odcinek od ulicy Wiśniowieckiego zostanie przebity w kierunku ul. Nawojowskiej. Powstanie sygnalizacja świetlna. Inwestycja szacowana jest na kwotę 3,1 mln zł. Prace już ruszyły. Kolejną inwestycją jest budowa nitki drogi krajowej na Łubinką od nowego mostu do skrzyżowania z ul. Barską. Budowa odcinka kosztować będzie 5 mln zł.

Pierwszego września ruszy przebudowa ul. Szarych Szeregów, łącznie ze skrzyżowaniem z ul. Lwowską, które zostanie przebudowane. Inwestycja ma kosztować miasto 1,2 mln zł. Budowa odcinka ul. Warzywnej do skrzyżowania z ul. Ariańską to koszt 470 tys. zł. Dalszy odcinek rozpoczętej w ubiegłym roku ul. Pogórskiej to koszt rzędu 340 tys. zł. Zakończyły się lub trwają remonty odcinków chodników na terenie miasta (ul. Broniewskiego, Paderewskiego, Romanowskiego, Klasztorna, Korzeniowskiego, Nawojowska, ul. Ogrodowa).

(MONK)

"Dziennik Polski" 2005-07-05

Autor: ab